by Media XPRIMM
XPRIMM TV
CAMPANIE SUSTINUTA DE:
      



Suport Online Contact
Calin RANGU: Firmele de asigurari au facut transformari apreciabile in zona digitalizarii
Digitalizarea este la ordinea zilei. Firmele de asigurari din Romania au facut transformari apreciabile, in ultimul an, in aceasta zona, a declarat Calin RANGU, Presedintele Institutului de Studii Financiare - ISF si Director in cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara - ASF.

El a prezentat, joi, in cadrul Conferintei Quo Vadis - Piata de Asigurari in 2020, organizata de Fundatia Institutul de Studii Financiare - ISF si trustul de presa DC Media Group, o serie de aspecte privind schimbarile legislative la nivel european si la nivel national.

"Din perpectiva ISF, misiunea noastra este de a analiza tendintele pietelor financiare pentru transpunerea lor apoi in proiecte, forme de pregatire profesionala, studii si cercetari care sa sprijine activitatea atat a ASF - care este fondatorul Institutului, cat si a tuturor asociatiilor pietei financiare - care ne sunt membri. Rolul ISF este unul formativ si nu putem sa schimbam nici comportamente, nici eventualele practici care se intampla in acest moment, decat cu oameni pregatiti, care inteleg ce au de facut si care nu vand pur si simplu, ci sunt consultanti in asigurari.

Trebuie sa schimbam mentalitatea asigurarilor. Asigurarea nu este o taxa, ci este o protectie. Oamenii trebuie sa inteleaga ca asigurarea este gestionarea unui risc care se poate intampla si te poate duce in ruina personala sau familiala daca nu ai avea o asigurare", a declarat acesta.

"In ceea ce priveste tendintele internationale, la nivel european, in grupurile de lucru in care suntem activi, efervescenta este destul de mare. Pe langa pregatirea modificarii directivei Solvency II pe zona financiara, problema cea mai mare este implementarea directivei IDD si transpunerea ei corecta in practica. IDD aduce conceptul de conduita, conceptul de protectia consumatorului, trecerea de la a vedea doar rezultatele finale si ce afecteaza consumatorul la partea de prevenire si reactie rapida in momentul in care se intampla ceva", a declarat Calin RANGU.

Potrivit acestuia, la nivel european mai sunt si alte discutii care nu sunt de actualitate neaparat pentru piata locala, desi acolo sunt in prim-plan. De exemplu, responsabilitatea sociala, economica, protectia mediului.

"Digitalizarea este la ordinea zilei. Se modifica modelele de business in totalitate. Fata de zona bancara unde mai ai nevoie de cash, mai treci pe la un bancomat, teoretic, in zona asigurarilor ai putea sa nu ai nicio interfata cu asiguratorul. Daca ne uitam in alte tari, precum Estonia, au unele sisteme unde nu circula cash-ul pe piata asigurarilor - ai o platforma, toti asiguratorii sunt conectati acolo, sistemul care calculeaza daunele este unul singur la nivel national, conectat cu sistemele internationale plata se face automat, service-ul isi primeste banii automat. Daca pentru o asigurare de viata ai nevoie de un consultanta, in zona pietei RCA, care este una majoritara pe piata din Romania, aceasta automatizare poate fi benefica si, din fericire, companiile romanesti fac pasi in acest sens", afirma Presedintele ISF.

"Firmele de asigurari au facut transformari apreciabile, in ultimul an, in zona digitalizarii, in zona implementarii noilor tehnologii, a robotilor bazati pe Inteligenta Artificiala. Astfel se reduc cheltuieli, costusi si acesti bani pot fi folositi ulterior in alte zone", a adaugat el.

Calin RANGU a precizat ca, tot la nivel european, Directiva RCA se va modifica. Principala schimbatre va fi legata de incercarea de a avea un Fond de garantare unic la nivel eurpean. Acum, fiecare tara are sau nu un fond. Romania este foarte avansata din aceasta perspectiva, avand un fond de garantare (FGA) pentru toate tipurile de asigurari. La nivel european se discuta doar pe segmentul RCA. Sunt tari care se opun fondurilor de garantare pe asigurari de viata.

"La nivel national, problematica RCA-ului este parte a discutiilor grupului de lucru de protectia consumatorului, unde sunt 21 de membri - avem toate asociatiile de consumatori, asociatiile pietei de asigurari, asociatii conexe, ale persoanelor juridice. Plecand de la problemele ridicate, am ajuns sa lucram la o serie de principii care sa fie general valabile de aplicat la nivel national", a mai spus el.

Asigurarile de calatorie, risc pentru consumatori

"Comitetul de protectie a consumatorilor la nivelul Autoritatii Europene de Asigurari - EIOPA, unde reprezint ASF, a identificat un risc semnificativ pentru consumatori referitor politele de asigurari de calatorie. A fost lansata public solicitarea ca asiguratorii sa revada produsele de asigurari de calatorie ca acestea sa nu fie in detrimentul consumatorilor, sa revada sistemul de remunerare care poate genera conflicte de interese, uneori singurele beneficii fiind doar ale distribuitorilor. De asemenea supraveghetorii trebuie sa intensifice monitorizarea", a afirmat, joi, Calin RANGU - Director Directia Supraveghere si Control Intermediari, Conduita si Scheme de Garantare in cadrul ASF.

Conform acestuia, la nivelul Autoritatii de Supraveghere Financiara s-au demarat analize tematice si s-a dispus la nivelul pietei revederea acestor produse. Surprinzator, dar piata romaneasca sta mai bine decat cea europeana, unde comisioanele intermediarilor de exemplu sunt mult mai mari decat cele din Romania. 

"S-au identificat polite care aveau atatea excluderi incat la momentul solicitarii unei daune probabilitatea de a fi despagubit era foarte mica. Acest subiect este in atentia supravegherii conduitei asiguratorilor, asiguratorii trebuie sa actioneze corect, onest si profesionist, intotdeauna in interesul consumatorului, asa cum prevede directiva distributiei in asigurari. O rata combinata mica poate semnifica ca produsul de asigurare este gol de continut, clauzele sunt in detrimentul drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor. Produsele de asigurari trebuie sa fie in primul rand benefice clientilor, si apoi sa asigure profitabilitatea financiara a asiguratorilor. Noua directiva de distributie care impune un cadru suplimentar de protectie a consumatorilor vine cu conceptul de conduita", a mai spus calinn RANGU.

In ASF se deruleaza un proiect finantat de Uniunea Europeana si implementat de EIOPA pentru crearea cadrului de supraveghere a conduitei, de protectie avansata a consumatorilor. "Se vor stabili seturi de indicatori, plecand atat de la petitii cat si de la actiunile proactive, pentru a nu mai astepta producerea anumitor evenimente negative beneficiarilor de asigurari. Omul cumpara o asigurare, da incredere asiguratorului, de multe ori nu stie exact ce cumpara, avand incredere in distribuitor, si cand se duce sa solicite despagubirea vede ca nu o poate obtine, datorita eventual unei lungi serii de excluderi pe care nu le-a inteles sau nu i-au fost explicate. Distribuitorii sunt obligati in prezent sa asigure consultanta. Numai daca clientul nu doreste si declara ca nu vrea sa fie sfatuit, atunci distribuitorul este absolvit de responsabilitate", a adaugat el.


TOTUL DESPRE ASIGURARILE DE VIATA

Pe scurt, asigurarile de viata sunt produse financiare oferite de catre companii specializate care ofera, de la caz...

DE CE AM NEVOIE DE O ASIGURARE?

In general companiile de asigurari pun la dispozitia clientilor o multitudine de motive pentru a incheia o polita....

RISCURI ACOPERITE

Principalul risc acoperit de o asigurare de viata este decesul. Cu toate acestea, asigurarile de viata pot...

CE POLITA MI SE POTRIVESTE?

In primul rand trebuie sa decizi daca doresti o asigurare care sa ofere numai protectie (deci fara componenta...

CUM INCHEI O ASIGURARE?

Recomandam parcurgerea urmatorilor pasi: 1. Alegerea unei companii de asigurare sau a unui broker de asigurare...

TIPURI DE PRODUSE

Functie de combinatia de riscuri acoperite si beneficii, exista o larga varietate de produse de asigurare de...

Top stiri Asigurari de Viata