by Media XPRIMM
XPRIMM TV
CAMPANIE SUSTINUTA DE:
      



Suport Online Contact
Legea IDD a primit aviz favorabil si de la Comisia pentru Buget, Finante si Banci
Proiectul de Lege privind distributia de asigurari (IDD - Insurance Distribution Directive) a primit, saptamana aceasta (pe 4 iulie), aviz pozitiv si de la Comisia pentru Buget, Finante si Banci din Camera Deputatilor.

Anterior, proiectul a primit avizul de la Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare. Acesta a ajuns in Camera Deputatilor pe 25 iunie, dupa ce a fost adoptat de Senat in sedinta din data de 20 iunie 2018.

Proiectul urmeaza sa fie votat in plenul Camerei Deputatilor, care este for decizional in acest caz. Ulterior, vor fi adoptate normele de aplicare, atribut pe care il are ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara.

Reamintim ca Statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv Romania, au avut ca termen de transpunere a Directivei europene in legislatia locala data de 1 iulie 2018.

Invitat in emisiunea Ora de Risc, transmisa marti de RFI Romania, Victor SRAER, membru in Consiliul Director al UNSICAR si Managing Partner OTTO Broker, a declarat ca se asteapta ca, pana la sfarsitul acestei sesiuni parlamentare, sa fie adoptat proiectul de lege, astfel incat, la 1 octombrie, legea sa fie in vigoare. "Prin urmare, as spune ca si Romania este in grafic", a precizat el.

Victor SRAER considera ca "discutiile din ultimii ani, ne vor duce in urmatoarele luni la o formula a legislatiei secundare care sa fie echilibrata si relevanta".

Intrata in vigoare la finalul lunii februarie 2016, Directiva privind Distributia in Asigurari ar fi trebuit sa fie aplicata incepand cu data de 23 debruarie 2018, iar toate statele membre erau obligate ca pana la aceasta data sa transpuna Directiva in legislatiile nationale. Cu toate acestea, pe baza unei propuneri din partea Comisiei Europene, s-a convenit sa se amane termenul de transpunere pana la 1 iulie 2018 si data aplicarii pana la 1 octombrie 2018.

Legea privind distributia de asigurari reglementeaza:
a) activitatea de distributie a produselor de asigurare si reasigurare;
b) organizarea si functionarea distribuitorilor de asigurari si reasigurari, supravegherea activitatii de distributie si a altor activitati conexe acesteia;
c) inregistrarea intermediarilor, inclusiv autorizarea sau avizarea acestora, la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).

Potrivit proiectului de lege, Distribuitorii si angajatii societatilor care desfasoara activitati de distributie indeplinesc cerintele de competenta profesionala necesare pentru a-si indeplini atributiile si responsabilitatile in mod adecvat.

Accesul la activitatea de distributie pentru intermediari se realizeaza prin indeplinirea criteriilor si respectarea cerintelor de calificare profesionala initiala, instituite prin reglementarile emise, in conditiile legii, de ASF; intermediarii, angajatii acestora si angajatii societatilor indeplinesc cerintele de dezvoltare si pregatire profesionala continua pentru mentinerea unui nivel adecvat de performanta, corespunzator atat rolului pe care il indeplinesc cat si pietei relevante.

Cerintele prevazute mai sus, privind mentinerea nivelului de performanta, se considera a fi indeplinite pe baza a cel putin 15 ore de dezvoltare sau pregatire profesionala anuala, potrivit reglementarilor emise de ASF.

De asemenea, persoanele fizice din structura de conducere, trebuie sa indeplineasca, printre altele, urmatoarele cerinte privind probitatea morala: absenta antecedentelor penale sau a echivalentului la nivel national in ceea ce priveste infractiuni contra patrimoniului sau alte infractiuni specifice domeniului economic/financiar, spalarea banilor si finantarea terorismului, infractiuni prevazute de legislatia fiscala, alte infractiuni prevazute de legislatia privind societatile, falimentul, insolventa.

Totodata, conform Art. 11 (alin.1), intermediarii detin asigurare de raspundere civila profesionala valabila pe teritoriul Uniunii Europene sau alta garantie echivalenta pentru raspunderea care decurge din neglijenta profesionala, in conformitate cu prevederile legale, a carei valoare sa reprezinte cel putin echivalentul in lei al sumei de 1.250.000 EUR pentru fiecare solicitare de despagubire si cel putin echivalentul in lei al sumei 1.850.000 EUR pe an, agregat, pentru totalitatea cererilor de despagubire.

"Distribuitorii de asigurari actioneaza intotdeauna onest, corect si profesionist, astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor", se mai spune in lege (Art.12).

Printre cele mai importante modificari aduse de proiectul de lege se numara:
  • Nivelul de protectie ridicat de care beneficiaza consumatorii, indiferent de canalul de vanzare prin care cumpara produsele de asigurare;
  • Introducerea principiului general al conditiilor de concurenta echitabile intre canalele de distributie;
  • Standardele pentru vanzarea de produse de asigurare de viata cu componenta investitionala (tip unit-linked) sunt aliniate cu standardele in materie de produse de investitii reglementate de Directiva 2014/65/UE privind pietele instrumentelor financiare (MiFiDII) si trebuie supuse normelor privind standardele de vanzare si conflictele de interese;
  • Intermediarii in asigurari si asiguratorii trebuie sa adopte toate masurile adecvate pentru a detecta conflictele de interese care ar putea aparea in procesul de distributie a produselor de asigurare si sa informeze clientii in acest sens;
  • Atat intermediarii de asigurari, cat si angajatii asiguratorilor care desfasoara activitati de distributie de asigurari trebuie sa-si actualizeze in permanenta cunostintele si competentele profesionale; toti intermediarii de asigurari sunt obligati sa prezinte dovada formarii lor profesionale (calificare si pregatire profesionala continua), iar societatile de asigurare trebuie sa instituie politici proprii privind formarea profesionala continua a fortei proprii de distributie;
  • Responsabilitatea angajatorilor sa asigure angajatilor accesul la actiuni de formare, astfel incat acestia sa-si indeplineasca sarcinile in mod eficient;
  • Drepturile si responsabilitatile de supraveghere care ii revin statului membru de origine si gazda sunt detaliate si clarificate;
  • Distribuitorii trebuie sa informeze clientii asupra posibilitatii de a cumpara separat diferitele componente ale unui pachet oferit (vanzarea combinata - cross-selling);
  • Distribuitorii trebuie sa informeze clientii daca este oferita consultanta privind produsele de asigurare prezentate, iar informatiile, inclusiv cele referitoare la comercializare, trebuie sa fie clare si sa nu induca in eroare clientii;
  • Nerespectarea cerintelor impuse de prevederile legale este sanctionata mai sever, pentru a contracara potentialele profituri.
Descarca aici Proiectul de Lege privind distributia de asigurari, in forma adoptata de Senat.

Directiva privind Distributia in Asigurari (IDD - Insurance Distribution Directive) aduce schimbari semnificative la nivelul pietei de profil din Uniunea Europeana si fireste si din Romania. IDD vine sa inlocuiasca si sa completeze Directiva privind Medierea in Asigurari - IMD.

TOTUL DESPRE ASIGURARILE DE VIATA

Pe scurt, asigurarile de viata sunt produse financiare oferite de catre companii specializate care ofera, de la caz...

DE CE AM NEVOIE DE O ASIGURARE?

In general companiile de asigurari pun la dispozitia clientilor o multitudine de motive pentru a incheia o polita....

RISCURI ACOPERITE

Principalul risc acoperit de o asigurare de viata este decesul. Cu toate acestea, asigurarile de viata pot...

CE POLITA MI SE POTRIVESTE?

In primul rand trebuie sa decizi daca doresti o asigurare care sa ofere numai protectie (deci fara componenta...

CUM INCHEI O ASIGURARE?

Recomandam parcurgerea urmatorilor pasi: 1. Alegerea unei companii de asigurare sau a unui broker de asigurare...

TIPURI DE PRODUSE

Functie de combinatia de riscuri acoperite si beneficii, exista o larga varietate de produse de asigurare de...

Top stiri Asigurari de Viata